Aan de slag met De Ringaanpak

 

Belangrijk bericht:

In de afgelopen periode is het aantal aanvragen voor begeleiding van groepen drastisch toegenomen.

Veel scholen zijn enthousiast over De Ringaanpak en dat is een groot compliment.

Het grote aantal aanvragen heeft er echter toe geleid dat de agenda’s van de betrokken trainers tot begin maart 2022 zijn volgelopen. 

 

Helaas is het daarom noodzakelijk om een tijdelijke stop voor het begeleiden van groepen in te stellen. 

We hopen over enige tijd dit bericht weer te kunnen verwijderen.

 

Negatieve groepssfeer? Pestgedrag? Onrust? Meidenvenijn? Gedoe? Ruzies?

Wilt u de groep een positieve zet geven?

Bent u op zoek naar een krachtige interventie?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Ringaanpak!

De Ringaanpak is een groepsdynamische aanpak voor het onderwijs. De leerlingen worden eigenaar van het groepsproces. De groepsverantwoordelijkheid neemt toe. De aanpak zorgt voor een positief groepsdoel en bestaat uit 8 concrete stappen. Direct effect op de groep en de leerkracht!

 

In het kort: Na een gerichte intake gaat een gespecialiseerde trainer actief aan de slag met de groep. In 3 dagdelen wordt de (negatieve) koers van de groep verlegd. Ook in positieve en neutrale groepen kan De Ringaanpak van waarde zijn! 

Een goede samenwerking met de leerkracht staat centraal. De leerkracht is steeds aanwezig en na ieder dagdeel is er een kort nagesprek met de leerkracht en (indien gewenst) de intern begeleider / gedragsspecialist. Bruikbaar advies en coaching staan daarbij centraal. Na afloop heeft de leerkracht concrete handvatten voor het vervolg. De trainer blijft gedurende het schooljaar voor de leerkracht per telefoon en e-mail benaderbaar.

 

Testimonials:

– ‘We hebben De Ringaanpak ingezet in een groep op onze school. Na afloop kan ik concluderen dat de begeleiding van het groepsproces ons uiteindelijk meer heeft gebracht dan waar we op hoopten. Vanuit zijn systemisch blik op de situatie in de groep wist de trainer verschillende factoren te betrekken bij het beïnvloeden van het groepsproces. Het heeft niet alleen de groep, maar ook de leerkrachten, de oudergroep en de school als organisatie in beweging gebracht. Daarmee is het groepsproces nog niet ‘af’, maar is iedereen zich weer extra bewust geworden van eigen invloed en verantwoordelijkheid.’

D.J, directeur basischool in Culemborg

 

– ‘We hebben de resultaten met de groep zelf besproken en het bleek dat alle kinderen op één lijn zitten. Ze zijn het ervover eens dat het erg goed gaat ………. De meiden hebben nauwelijks meer ruzie en hebben het vooral veel gezelliger.’

L.K, leerkracht groep 8 in Langeraar

 

– ‘Als ouder van groep 8 wil ik laten weten heel enthousiast te zijn over de bijeenkomsten begin dit schooljaar. Wat een prachtige aanvulling aan het regulier onderwijs, een positieve bijdrage naast theoretische vakken. Voor elk kind. Om goed of beter te functioneren in de maatschappij van de toekomst.

Dat is tenslotte waar we onze kinderen op willen voorbereiden.’

Ouder van leerling groep 8 in Heiloo

 

– ‘We gaan leuker met elkaar om, gaan leuker met andere klassen om en gaan rustiger naar binnen en naar buiten.’

L.C, leerkracht groep 7 in Nijmegen over De Ringaanpak

 

– ‘Gisteren heb ik met de kinderen de ringaanpak geëvalueerd. Het overgrote deel van de klas vindt dat de sfeer in de klas vooruit is gegaan.’

K.B, leerkracht groep 7 in Vleuten over De Ringaanpak

 

– ‘De doelen worden door de kinderen bedacht en ze worden steeds moeilijker. Het is mooi om te zien dat ze zelf aan het werk zijn voor een betere sfeer en werkklimaat.’

J.N, leerkracht groep 7 in Utrecht over De Ringaanpak

 

– ‘De leerkrachten zijn vol lof over de aanpak en samenwerking met jou. Ik ben blij dat we met jou in zee zijn gegaan. Eindelijk een ervaring met een goede trainer! Mogelijk trekken we begin volgend schooljaar weer een keer aan de bel, voor een groep die het nu ook zwaar heeft door leerkrachtwisselingen’

L.K, directeur basisschool in Heemskerk over De Ringaanpak

 

Opdrachtgevers:

 

Hogeschool van Amsterdam (ALO) * Gedragpunt / Aloysiusstichting * Basisschool De Zevenhoeven in Heemskerk * Lexima (congressen) * Basischool IJplein in Amsterdam * Anne Frankschool in Heemskerk * Van Brienenoordschool in Rotterdam * Basisschool De Bareel in Heemskerk * Onderwijspraktijk Harry Janssens in Dordrecht * Basisschool De Otterkolken in Heemskerk * Basisschool De Kijckert in Wateringen * Spoorbuurtschool in Anna Pauwlona * Basisschool Vleuterweide in Vleuten * Uitgeverij PICA * 

* Basisschool De Klimroos in Utrecht * Basisschool De Fontein in Alkmaar * Basisschool De Architect in Almere * Symposium Als Normaal Anders Is in Alkmaar * Vakgroep Bewegingsonderwijs ASG in Almere * Basisschool De Architect in Almere * Basisschool De Fontein in Alkmaar * De Meander in De Meern * Basisschool Oog in Al in Utrecht * Medilex Onderwijs * Waldheim MAVO in Baarn * Basisschool Voordorp in Utrecht * Basisschool De Zonnewijzer in Amersfoort * Basisschool De Vlinder in Heemskerk * Basisschool De Branding in Egmond aan Zee * Basisschool Pieter Brueghel in Arnhem * Basisschool De Notenboom in Utrecht * Basisschool Kleine Wereld in Rijnsaterwoude * Basisschool Kinderarcke in Leimuiden * Kennemer praktijkschool in Heemskerk * Basisschool De Pantarijn in Utrecht * Montessori basisschool in Houten * Basisschool Aeresteijn in Langeraar * Bonifaciusschool in Alphen a/d Rijn * Basisschool Het Spectrum in Alphen a/d Rijn * Basisschool Het Zand in Utrecht * Basisschool De Kweekvijver in Oostzaan * Basisschool De Bosbouwers in Hoofdorp * Koningin Julianaschool in Heerjansdam * SBO De Lings in Tegelen * Instondo Academy * Stichting Fedra * Basisschool Aeresteijn in Ter Aar * Samenwerkingsverband Rijn & Gelderse Vallei * Kindcentrum Radboud in Heiloo * Basisschool De Lispeltuut in Alkmaar * Basisschool De Anjelier in Beverwijk * Basisschool De Watertoren in Utrecht * Samenwerkingsverband Rijnstreek * Basisschool De Wilgeroos in Beverwijk * Transferium Jeugdzorg in Heerhugowaard * Minister Calsschool in Naarden * Basisschool Durv! in Alkmaar *  En nog heel meer ……

 

Neem contact op voor meer informatie!

 

Het IPG-model geeft je houvast en inzicht tijdens teamcoaching. Het maakt een verdiepingsslag in teamcoaching mogelijk. Je leert te kijken vanuit groepsdynamisch perspectief. Je leert begeleiden binnen de driehoek van leiderschapsontwikkeling, niveaus van communicatie en het ontwikkelingsniveau van een team. We combineren systeemdenken, het teamdoelmatigheidsmodel, situationeel coachen met communicatie- en groepsdynamische theorieën. Hierbij is het belangrijk dat je het geleerde direct kunt toepassen en dooroefenen in de praktijk. Je neemt je eigen functioneren hierbij zorgvuldig onder de loep. Jouw reflectief vermogen en persoonlijke ontwikkeling staan steeds centraal. – See more at: http://www.debaak.nl/opleidingen/specialisatie-teamcoaching-winning-teams?tab=description#sthash.i8r50NTf.dpuf