Workshop Zelfbeeld van het Kind:
Storend gedrag laat je nooit voor je lol zien!
Deze uitspraak vormt de kern van de workshop. Centraal hierbij staat het zelfbeeld van de leerling. Ben ik de moeite waard? Zien anderen mij? Heb ik invloed? Tijdens deze workshop wordt onderzocht waar het zelfbeeld uit is opgebouwd en welke ontwikkelingsproces hier aan vooraf gaat. Welke invloeden kennen we en welke personen spelen doorgaans een cruciale rol bij de ontwikkeling van ons zelfbeeld?
De vertaalslag naar de praktijk vindt plaats als het gaat over compensatiegedrag. Welke gedrag zie je en welke component van het zelfbeeld hangt er vermoedelijk mee samen? Is dat het sociale component? Het cognitieve component? Of het fysieke of emotionele component? Wie daar zicht op heeft krijgt meer grip op de situatie en eigen professioneel handelen.
Voor wie: Leerkrachten, docenten, gedragsspecialisten, intern begeleiders en geïnteresseerde ouders
Doel: Zicht op het zelfbeeld als geheel (positief of negatief), de ‘afzonderlijke’ compenenten van het zelfbeeld, het compensatiegedrag (achtergronden / functie / uitingen) en bruikbare interventies en toegemoetkomingen in de dagelijkse onderwijspraktijk
Duur: 1 tot 1 1/2 uur (workshop) of 3 uur (studiedagdeel)